data-2

Data Driven Marketing

Data driven marketing is een term die je niet snel tegenkomt in de recreatiesector. Je zal je dan wellicht ook afvragen wat data driven marketing precies is, en wat het jou kan opleveren als eigenaar van een groepsaccommodatie.

Wat kan je met data?

Om een volledig proces in kaart te kunnen brengen, is het wenselijk of zelfs onmisbaar dat de gegevens van gasten in één systeem staan. Zo kan je makkelijk en overzichtelijk een volledige geschiedenis van de gast terugvinden. Door middel van databestanden kun je afleiden wie de bezoekers zijn en waar ze vandaan komen. Het is een efficiënte manier om gasten beter te leren kennen en deze data in te zetten voor het genereren van meer rechtstreekse boekingen. Data vertelt ons meer dan wij weten!

Wat kan je met data driven marketing?

Data driven marketing is het analyseren en gebruiken van klantgegevens om gerichtere en effectievere marketing activiteiten te ondernemen. Laten we als voorbeeld de groepsaccommodatie-sector nemen. Bezoekers van groepsaccommodaties zijn terugkerende gasten. Het ene jaar boekt men in Friesland en het andere jaar in Brabant. Als je de gastdata van groepsaccommodaties samenbrengt in één systeem kan je data driven marketing toepassen. Stel dat de gast boekt via de software die de data opslaat in één systeem, dan kan je berekenen wanneer diezelfde gast weer zal gaan zoeken naar een beschikbare groepsaccommodatie. De software kan de gast automatisch verwijzen naar een commissievrij boekingsportal. Het is tevens mogelijk om gerichte aanbiedingen te sturen. Gasten maken altijd onderdeel uit van een vrienden of familiegroep. Zij kunnen hun groep wijzen op hun commissievrij boekingsportal  en op mogelijke aanbiedingen.

De vis in eigen vijver houden

Leisure Promotie heeft een juridische manier gevonden om gastdata te verzamelen en in te zetten ten behoeve van groepsaccommodaties. Het doel is meer rechtstreekse commissievrije boekingen naar huiseigenaren. Groepsaccommodaties kunnen meer rechtstreekse boekingen genereren als ze via één software systeem data driven marketing gaan toepassen. Zo kan de sector de vis in de eigen vijver houden.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email